Crying day care choir

”Vi ville göra musik som kan påverka”

elizabeth Intervjuer, Nyheter, Okategoriserade Leave a Comment

Malmöbaserade Crying Day Care Choir är Americana-bandet som vill förändra världen till det bättre, och göra musik som verkligen betyder något. Nu är de aktuella med EP:n ”Wonderlust”, som spelades in i deras studio i Stockholms skärgård under en magisk sommar. Rampljuset passade på att göra en intervju med medlemmen Jack Elz; om hur det är att leva sin dröm, hur det är att vilja spela för en lismande publik och hur tidlös folkmusik är.

Ta det från början, vilka är ni?
– Crying day care choir består av mig, min fru och min bror. Vi gör amerikansk folkmusik, eller folk Americana. För oss är det viktigt att försöka göra musik som betyder något, att skapa en bra känsla och väcka tankar kring småsaker. Till exempel nyheter väcker så mycket dåliga känslor och tankar, medan vi försöker ändra på allt som är dåligt. Vi tänker mer på att utgå från det vackra i världen, säger Jack Elz.

Vad tycker ni är vackert i världen?
– Det kan vara vad som helst, exempelvis en kotte kan vara vacker. Det är rätt häftigt när man tänker på det. Det kanske låter flummigt? Ja, det är klart det är flummigt.

Jack Elz menar att de försöker göra musik som ömsom är upplyftande, ömsom känslosam. Crying Day Care Choir har spelat ihop i fem år, vilket har resulterat i ett album och två EP-skivor. I somras spelade de in sin senaste EP, ”Wonderlust”, i sin studio i Stockholms skärgård.

– Vi spelade in den på kvällarna när våra barn hade somnat. Eller egentligen spelade vi in när barnen var vakna också, säger Jack Elz.

Inspiration hittar Crying Day Care Choir hos på amerikanska, kanadensiska och brittiska folkscener. ”Urfolken” som Simon & Garfunkel, men också mer nutida folk som Edward Sharpe och Sufjan Stevens.

– Det är en tidlös genre som är uppgående och moderniseras. Det bygger på en uråldrig berättartradition med politik.

Ni verkar rest en hel?
– Crying Day Care Choir föddes när jag och min fru reste i Sydamerika. Vi kom från olika bandkonstellationer, men jag och min fru hade redan börjat spela mycket musik ihop. Jag var så trött på att alltid spela min musik väldigt sent, när folk var fulla och ville dansa. Min fru och jag satt på ett hustak i Buenos Aires, och tänkte att vi ville ha en lyssnande publik.

Bandet ville göra musik som folk inte kommer fulla för att lyssna på. Kanske var de lite extrema till en början. Förr ville de bara ha en sittande publik, men nu kan de tänka sig att spela på klubbar och festival. Det hörs också i musiken, som har blivit gladare.

– Det är en balansgång, det här med en sittande publik och att spela på festivaler. Vi har en uppskattande publik, men det handlar väl om att man själv inte är superfull heller. Jag tror att man lyssnar på oss som band och gillar oss som personer, snarare än att man var så full att man inte kommer ihåg att man sett oss.

För Crying Day Care Choir är det viktigt att kunna påverka, och de menar att deras publik är människor som själva vill påverka världen till det bättre.

– Vi ville göra musik som kan påverka. Till exempel skänkte vi 14 000 till Musikhjälpen tack vare vår musik. Människor som jobbar med att göra världen bättre kan tilltalas av det vi gör.

Bandets kärna har alltid bestått av Jack Elz, hans fru Sara Elz och hans bror Bill Nystedt. Ibland har det vara svårt att få ihop bandet. En före detta bandmedlem är läkare och en annan turnerar med Tove Lo.

– Den medlemmen ser vi aldrig igen, säger Jack Elz och skrattar. Men visst är det svårt att hålla ihop band. Vissa ger helt enkelt upp sina popstjärnedrömmar.

Vad har ni för drömmar?
– Vi lever vår dröm faktiskt. Det är häftigt att kunna leva på det här, att inte behöva jobba med annat än med musiken. Vi kan vara hemma med våra barn och ta med dem på våra turnéer. Drömmen är att kunna fortsätta leva så här, och få möjligheten att turnera mer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *